Sejm przyjął ustawę o prawach konsumentów

A więc stało się. Dziś Sejm RP przyjął ustawę o prawach konsumentów. Teraz ustawą zajmą się senatorowie, potem tylko podpis Prezydenta RP i nowe prawo konsumenckie wejdzie w życie.

Kilka tygodni temu pisałem o wątpliwościach dotyczących terminu wejścia w życie nowych uregulowań (Kiedy powinny wejść w życie nowe przepisy konsumenckie?). Posłowie nie zaryzykowali skierowania tej ustawy do Trybunału Konstytucyjnego i przyjęli jednak, zgodnie z sugestiami Prezesa UOKiK, 6 miesięczne vacatio legis dla tej ustawy. Oznacza to, że nowe prawo konsumenckie zacznie obowiązywać dopiero pod koniec roku. To dobra, ale też zarazem zła wiadomość dla e-sklepów.

Dobrze, że e-sprzedawcy będą mieli pół roku na zapoznanie się z nowymi uregulowaniami i wprowadzenie odpowiednich zmian z tym związanych. Jednak koniec roku to dla większości branż okres wzmożonej sprzedaży. Duża ilość transakcji w połączeniu z nowymi uprawnieniami konsumentów powinna skłonić sklepy internetowe do przekalkulowania na nowo cen, aby uwzględnić ewentualne zmiany w kosztach zwrotów i reklamacji. Oznacza to również, ze nie powinniśmy czekać do samego końca z zapoznaniem się z przepisami i ich implementacją w swoich sklepach.

Nowa ustawa kładzie duży nacisk na pełną i prawidłowo przekazaną konsumentowi informację o jego uprawnieniach (wg wzoru z załącznika numer 1 do ustawy o prawach konsumentów). Dużo będzie zależeć od tego, jak precyzyjnie ją przygotujemy. Dobrze stworzona informacja nie tylko uchroni nas od problemów prawnych, ale też znacząco wpłynie na obniżenie poziomu kosztów obsługi posprzedażnej. Warto zadbać o właściwe określenie kosztów odesłania towaru przy odstąpieniu od umowy oraz wskazanie minimalnego kosztu przesyłki ze sklepu do klienta, który będzie podlegał zwrotowi. Ponadto musimy pamiętać o określeniu momentu, w którym będziemy zobowiązani zwrócić konsumentowi pieniądze oraz wskazaniu, które towary z naszej oferty nie będą podlegały zwrotowi (katalog wyjątków określony został w ustawie). Brak pełnej informacji skutkuje przeniesieniem na sprzedawcę wszelkich kosztów odstąpienia od umowy zawartej na odległość oraz spore wydłużenie dla konsumenta czasu na dokonanie tego zwrotu (do 12 miesięcy).

Warto też więcej czasu poświęcić wypracowaniu nowych procedur.  Trzeba będzie się między innymi zastanowić, w jaki sposób będziemy przekazywać konsumentom powyższe informacje (tu pojawia się problem z definicją „trwałego nośnika”) oraz w jaki sposób będziemy konsumentowi potwierdzać przyjęcie oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Teraz pozostaje nam czekać na decyzje Senatu i Prezydenta RP oraz na ogłoszenie ostatecznego tekstu ustawy w Dzienniku Ustaw. Przy okazji przypominam, że jedynym, bezpiecznym miejscem, z którego można pobrać obowiązujący tekst ustawy jest Internetowy System Aktów Prawnych Sejmu RP (www.isap.sejm.gov.pl).

Podziel się!

    One Thought on “Sejm przyjął ustawę o prawach konsumentów

    1. Pingback: Kiedy powinny wejść w życie nowe przepisy konsumenckie? | Marcin Cisek

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *