Zmiana przepisów konsumenckich

13 czerwca tego roku zaczną obowiązywać nowe przepisy konsumenckie. Dlatego już teraz warto zapoznać się z najważniejszymi zmianami, które przynosi nowa ustawa o prawach konsumentów.

Poniżej prezentuję najważniejsze zmiany:

  • rozszerzenie definicji konsumenta o osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (pod warunkiem, że używają nabytej rzeczy w większym zakresie do celów prywatnych),
  • obowiązkowa informacja dla konsumenta wg wzoru z ustawy,
  • wprowadzenie jednolitego wzoru odstąpienia od umowy bez podania przyczyny,
  • 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (obecnie 10 dni),
  • Koszt zwrotu ponosi konsument (chyba, że sklep nie poinformował go o prawie zwrotu lub konieczności poniesienia tych kosztów lub gdy ze względu na charakter rzeczy nie można jej odesłać w zwykły sposób pocztą),
  • amortyzacja w przypadku zwrotu towaru użytkowanego przed odesłaniem,
  • 12 miesięcy na odstąpienie w przypadku nienależytego zrealizowania obowiązku informacyjnego (obecnie 3 miesiące),
  • wprowadzenie w pełnym zakresie praw konsumentów do Kodeksu Cywilnego,
  • ujednolicenie pojęć w zakresie reklamacji (znika pojęcie „niezgodność towaru z umową” zastąpione przez rozszerzenie na konsumentów uprawnień rękojmi),
  • domniemanie niezgodności z umową wydłuża się do  1 roku od wydania rzeczy konsumentowi (obecnie 6 miesięcy).

Każdą z tych zmian omówię szerzej w najbliższym czasie w odrębnych postach. Zapraszam zatem do śledzenia mojego bloga.

Jeśli jesteś zainteresowany tym, jakie konkretnie zmiany mogą nastąpić, to zachęcam do pobrania pełnego tekstu projektu ustawy: Projekt ustawy o prawach konsumenta.

Podziel się!

    3 Thoughts on “Zmiana przepisów konsumenckich

    1. Marek on 23 kwietnia 2014 at 18:55 said:

      Nie za bardzo rozumiem o co chodzi z tą amortyzacją, czy mógłbyś szerzej to opisać?

      • Marcin Cisek on 26 kwietnia 2014 at 20:19 said:

        W projekcie ustawy zapisano: „Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób inny niż konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy (…). Kwotę zapłaty oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, z uwzględnieniem uzgodnionej w umowie ceny lub wynagrodzenia. Jeżeli cena lub wynagrodzenie są nadmierne, podstawą
        obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa spełnionego świadczenia.”

        Tyle projekt ustawy – jak będzie w rzeczywistości, przekonamy się po wejściu w życie przepisów konsumenckich

      • Super, że taka stronka powstała. Wreszcie ktoś pomyślał żeby pomóc rozwiązywać czyjeś problemy z towarem AGD. Nie wszyscy dobrze się na tym znają, a tu można dowiedzieć się wielu ciekawych i istotnych rzeczy na ten temat. Wielkie DZIĘKI!!!!!

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *